Κάθε μέρα γίνεται αναφορά στο viral marketing, ένα νέο viral βίντεο ή άλλο περιεχόμενο που εξαπλώνεται με την ταχύτητα του φωτός. Αλλά τι ακριβώς είναι; Και πώς έγινε viral; Μήπως είναι απλά η τύχη; Αυτός ο τύπος περιεχομένου έχει συνήθως μια καλά σχεδιασμένη στρατηγική πίσω από αυτό, αλλά το να γίνει κάτι viral οφείλεται επίσης στην τύχη, τη δημιουργικότητα και την προετοιμασία.
Γιατί όμως τελικά είναι σημαντικό το viral marketing και τι πλεονεκτήματα μπορεί να έχει για μία επιχείρηση;
Viral Marketing
Το viral marketing δημιουργεί ενδιαφέρον για μια εταιρεία ή ένα προϊόν (και επομένως πιθανές πωλήσεις) μέσω μηνυμάτων που εξαπλώνονται γρήγορα από άτομο σε άτομο. Η ιδέα είναι ότι οι ίδιοι οι χρήστες επιλέγουν να μοιραστούν το περιεχόμενο και λόγω της ταχύτητας εξάπλωσής του και της εύκολης κοινής χρήσης του, τα social media είναι η βάση αυτού του είδους marketing.
Πώς λειτουργεί μια viral εκστρατεία
Θεωρητικά, μια εκστρατεία viral marketing είναι πολύ απλή. Μπορείτε να δημιουργήσετε ένα βίντεο ή ένα άλλου είδους περιεχομένου που είναι ελκυστικό για το target-audience σας, το δημοσιεύετε online και το προωθείτε παντού. Μετά από αυτό το βήμα το μόνο που μπορείτε να κάνετε είναι να περιμένετε να αρχίσουν οι χρήστες να το μοιράζονται και σε άλλες πλατφόρμες.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, αυτό μπορεί να συμβεί εντελώς τυχαία. Υπάρχουν δύο τρόποι με τους οποίους μπορείτε να επιτύχετε το περιεχόμενό σας να γίνει viral: ο εμφανής ή ο κρυφός. Με τον πρώτο τρόπο, ο χρήστης γνωρίζει από την πρώτη στιγμή ότι βλέπει διαφημιστικό περιεχόμενο, ενώ στη δεύτερη περίπτωση η συμμετοχή της εταιρείας παραμένει κρυφή και αποκαλύπτεται μόνο σε μεταγενέστερο στάδιο. Εάν εφαρμόζετε κρυφές τεχνικές marketing, είναι σημαντικό να είστε πολύ προσεκτικοί ώστε ο χρήστης να μην αισθανθεί εξαπατημένος, καθώς αυτό θα μπορούσε να στρέψει την viral καμπάνια εναντίον σας.
Πλεονεκτήματα του Viral Marketing
Παραδείγμα Viral Marketing
Πρόκειται για ένα πολύ πρόσφατο περιστατικό το όποιο ξεκίνησε από την ανάκτηση ενός κλεμμένου πίνακα του διάσημου ζωγράφου Pablo Picasso από την εθνική πινακοθήκη. Ο πίνακας έπεσε στο πάτωμα καθώς η ελληνική αστυνομία έδειχνε το ανακτημένο έργο τέχνης εννέα χρόνια μετά την εξαφάνισή του. Πιο συγκεκριμένα,ο πίνακας δεν τοποθετήθηκε σε σταθερή θέση με αποτέλεσμα να καταλήξει στο πάτωμα, διακινδυνεύοντας να προκληθεί κάποιου είδους ζημιά. Το βίντεο αυτού του γεγονότος έγινε viral και μέσα σε λίγες ώρες είχε δημοσιευτεί παντού.
Αυτό το γεγονός λοιπόν δεν φάνηκε να μένει ανεκμετάλλευτο, αφού πολλές γνωστές εταιρείες έσπευσαν να το χρησιμοποιήσουν προς όφελός τους και να δημιουργήσουν διαφημιστικές καμπάνιες βασιζόμενοι σ’ αυτό. Κλασσικό παραδείγματα αυτής της τάσης ήταν του εικαστικού της αλυσίδας IKEA η οποία διαφήμισε βάση κορνίζας συμπληρώνοντας με τα hashtags #Picasso και #oops. Ακόμα ένα παράδειγμα είναι αυτό του πλαισίου το οποίο διαφήμισε βάσεις για τηλεοράσεις συνοδευόμενο από τον προαναφερόμενο πίνακα και την φράση «Στηρίζουμε ότι έχει αξία». Αυτό που κατάφεραν με αυτήν την ενέργειά τους ήταν να προωθήσουν τις διαφημίσεις τους μέσω των χρηστών που βρίσκονται στα social media κερδίζοντας όσα έχουν αναφερθεί στο παραπάνω άρθρο.